Hegel : language and Enlightenment : he passage from Verstand to Vernunft in the Phenomenology of Spirit - Thèses ENS Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2020

Hegel : language and Enlightenment : he passage from Verstand to Vernunft in the Phenomenology of Spirit

Hegel : langage et Lumières : le passage du Verstand à la Vernunft dans la Phénoménologie de l'esprit

Résumé

The research addresses the dialectical development of Hegelian thinking, in particular the relationship between intellect (Verstand) and reason (Vernunft). In the first section the analysis of the Hegel’s concept of language in the opening figure of the Phenomenology of the Spirit, the sensitive certainty, will be carried out. This aims at showing how Sprache constitutes a fundamental dialectical moment in which first denial of self consciousness takes place, as the first overcoming of an ordinary dimension of knowledge. In the second section I explore the Hegel’s critique on the Enlightenment, set out in Chapter VI of Phenomenology, dedicated to Die Welt des sich Entfremdeten Geistes, where the figure of Rameau’s nephew expresses, through the language of estrangement (Entfremdung), the logic of a Verstand, which reflects the French culture of the eighteenth century. The passage from Verstand to Vernunft doesn’t mean an elevation of consciousness above the actual life, but an emancipation from cultural impositions, from what is traditionally transmitted as certain and known. More tellingly in this transformation language is a possibility of establishing an intersubjective human dimension and of giving a scientific imprint to the philosophical discourse. Although the theme of the relationship between Verstand and Vernunft goes through the whole Hegel's philosophical system, the passage from the first to the second can only come from the manifestation of their original dialectical unity, which embodied by power of language. Hegel’s relationship with the Enlightenment shows, on the one side, the philosophical importance that the philosophes’ critical approach had on his thinking; on the other, the overcoming of the Aufklärung, which he intended as an expression of an Intellect incapable of exceeding its limits. I conclude by suggesting other possibilities of research which detach the concept of reason from that of rationality, in order to include a universal and all-encompassing kind of thinking.
Les termes que cette recherche met en relation, comprennent, en premier lieu, le développement dialectique de la pensée hégélienne, concernant le rapport entre l'entendement (Verstand) et la Raison (Vernunft). Deuxièmement, l’analyse du langage dans la figure inaugurale de la Phénoménologie de l’esprit, la certitude sensible, pour montrer comment la Sprache se présente en tant que moment dialectique fondamental, où se réalise la première négation de soi de la conscience, donc, le premier dépassement d’une dimension ordinaire de connaissance. Enfin, l'analyse de la réception critique des Lumières et son exposition dans le chapitre VI de la Phénoménologie de l’esprit, dédié à Die Welt des sich Entfremdeten Geistes, où la figure du neveu de Rameau exprime, à travers le langage de l'extranéation, la logique d’un Verstand qui reflète la culture française du XVIIIe siècle. Le passage du Verstand à la Vernunft ne veut pas élever la conscience au-dessus de la vie effective, mais assurer une pensée libre d’impositions de caractère culturel, et détachée de ce qui est traditionnellement transmis comme certain et connu. Dans cette transformation, le rôle du langage est déterminant, car il est en mesure d’établir une dimension humaine intersubjective et d’assurer la scientificité du discours philosophique. Si le thème du rapport entre Verstand et Vernunft traverse l’ensemble du système philosophique hégélien, le passage de l’un à l’autre est assuré par la puissance du langage, en tant qu’expression de leur unité dialectique originaire. Le rapport entre Hegel et les Lumières montre, d’une part, la portée philosophique des instruments critiques fournis à Hegel par les Philosophes, de l’autre, le dépassement de la philosophie de l’Aufklärung en tant qu’expression d’un Entendement incapable d’aller au-delà de ses propres limites. Les considérations conclusives suggèrent d’autres possibilités de recherche qui détachent le concept de Raison de celui de rationalité, afin d'inclure une pensée autre, mais aussi bien universelle et absolue.

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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

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  • HAL Id : tel-03687380 , version 1

Citer

Laura Paulizzi. Hegel : language and Enlightenment : he passage from Verstand to Vernunft in the Phenomenology of Spirit. Philosophy. Université Paris sciences et lettres; Università degli studi di Roma "Tor Vergata" (1972-..), 2020. Italian. ⟨NNT : 2020UPSLE082⟩. ⟨tel-03687380⟩
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